شرایط خرید اقساطی سایپا

پراید 131 خودرویی است که تا به حال چند بار بحث جایگزین شدن آن با محصولات جدید مطرح شده است اما به دلیل قیمت بالاتر خودروهایی که برای این منظور در نظر گرفته می شوند، این پروژه تا به حال به اتمام نرسیده و پراید همچنان بر روی خط تولید جا خوش کرده است. پراید در اولین روزهای ورود به ایران دارای محبوبیت بسیار بالایی بود و بعد از سال ها تولید همچنان در لیست خودروهای پرفروش سایپا قرار دارد. در ادامه با بررسی فروش اقساطی پراید 131 با ایتی سایپا همراه باشید.

پراید 131 سایپا، پرتکرارترین محصول دومین برند خودروساز کشور

پراید 131 همان پراید صباست که در بخش هایی از بدنه شاهد تغییر آن هستیم. سندان صبا خودرویی بود که در سال 1372 وارد بازار خودرو کشور شد. سپر جلوی این خودرو با نمونه قبلی متفاوت است و چراغ های راهنما از سپر جلو به چراغ های جلو انتقال یافته اند. همچنین در جایگاه قبلی آنها پروژکتور قابل سفارش و نصب می باشد. ایربگ و فرمان هیدرولیک نیز از جمله دیگر تغییرات این خودرو محسوب می شوند، درحالیکه در مقایسه با نمونه قبلی تغییر چشمگیری در طراحی و ساخت این خودرو حاصل نشده است.

قیمت پراید صفراقساطی

پراید 131 در سال 1389 به بازار ایران وارد شد که این اتفاق همزمان با انصراف کمپانی کیاموتورز در تولید پراید بود. با این اتفاق تولید انحصاری این خودرو نا محبوب در بازار ایران در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت. پراید 131 سایپا در 6 تیپ مختلف تولید می شد که با اجباری شدن استفاده از ترمز ABS سری SE  و TL این خودرو از چرخ تولید برکنار شدند.

بررسی طراحی داخلی و بیرونی پراید 131 سایپا

طراحی پراید هیچ گونه زیبایی ندارد و همه چیز در ساده ترین شکل ممکن کنار هم قرار گرفته است. سایپا 131 که چهره ای تغییر یافته از خودرو صبا است، صرفا تغییراتی در شکل سپر و جابجایی چراغ راهنما در نمای جلو خودرو داشته است. در عقب خودرو نیز صرفا چراغ های جدید تری جایگزین چراغ های قدیمی شده اند. حتی اگر جذابیتی هم در پراید 131 وجود داشته  با تولید بیش از حد در نمونه های مختلف این خودرو، دیگر هیچ جذابیتی برای پراید نمانده است.

پراید محصول بسیار شناخته شده ای در ایران است و برخلاف شهرت بسیارش، از کیفیت اندکی برخوردار می باشد. فضای داخلی خودرو دارای ابعاد کوچکی است و فضای سرنشین محدودی را در اختیار افراد قرار می دهد. داشبورد و کنسول میانی پراید طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر را دارد. فضای داخلی پرایدهای ۱۳۱ که اخیرا تولید می شوند تغییر یافته است. تغییر داشبورد جلو، کنسول میانی، کلید کولر و بخاری، دریچه کولر، غربیلک فرمان و … ازجمله این موارد است.

خرید قسطی پراید

در حقیقت بدنه خارجی و کابین داخلی خودرو با وجود طراحی ساده و نه چندان زیبا به همراه کیفیت پایین متریال داخلی هیچ جذابیتی به این محصول پرفروش ایران خودرو نداده است. با این‌حال پراید همچنان بعد از سال ها در لیست فروش نقدی محصولات سایپا جا خوش کرده است.

مشخصات فنی پراید 131

قوای فنی این خودرو مانند نمونه های قبلی پراید می باشد و در فیس لیفت به ظاهر انجام شده، بخش فنی این خودرو دچار تغییر نشد. هرچند بسیاری از فعالان حوزه ی خودرو انتظار تغییر در موتور خودرو و ایمن تر شدن آن به دلیل سبک وزن بودنش را داشتند اما این آرزو در مورد پراید محقق نشد و فیس لیفت انجام شده شامل تغییرات بزرگی نمی شد. اگر قصد خرید اقساطی پراید را دارید می توانید به صفحه فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه در سایت etsaipa مراجعه کنید.

فروش اقساطی پراید تحویل فوری

پراید 131 دارای موتوری 1.3 لیتری با 4 سیلندر و 8 سوپاپ می باشد که در قیاس با خودروهای 16 سوپاپه قدرت فنی کمتری را در اختیار راننده می گذارد. موتور انژکتوری این خودرو مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

این موتور می تواند حداکثر قدرتی معادل ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. حداکثر سرعت پراید ۱۳۱، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن این خودرو ۹۱۵ کیلوگرم است. گیربکس پراید ۵ دنده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۴.۵ ثانیه است.

موتور 4  سیلندر خطی
حداکثر قدرت 71 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه
حجم موتور پراید 131 1323 سی سی
تعداد سوپاپ 8
جعبه دنده پراید 131 5 سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰  14.5 ثانیه
حداکثر سرعت  170 کیلومتر در ساعت
حتی با وجود مشخصات ضعیف پراید، هنوز هم در دسته خودروهای محبوب بازار است و متقاضیان بسیاری در طرح های فروش اقساطی سایپا تحویل فوری نام نویسی می کنند. برای خرید نقدی پراید 131 می توانید شرایط فروش نقدی و تحویل فوری پراید 131 را ببینید.

ایمنی و تجهیزات پراید 131

پراید ایمنی بالای ندارد و حتی قبل از اجباری شدن تنصب ترمز ABS بر  روی خودرو، سایپا 131 ایمنی ضعیف تری داشت. با نصب ترمز ABS و کیسه های هوا به همراه فرمان هیدرولیک می توان این خودرو را به نسبت سایر محصولات خانواده پراید ایمن تر دانست. با توجه به قیمت پایین و اقتصادی این خودرو نمی‌توان امکانات خاصی را از محصول ارزان قیمت سایپا انتظار داشت. البته تمام خودروهای سایپا به نسبت هم رده های بازار به دلیل قیمت پایین امکانات و تجهیزات خاصی را به مصرف کننده ارائه نمی کنند.

فروش اقساطی پراید 131

فروش اقساطی پراید تحویل فوری

این خودرو تا به حال در 6 تیپ مختلف EX– SX– SL – LE – TL و SE تولید شده است که تیپ SE کاملترین تیپ پراید 131 می باشد. تمامی تیپ های این خودرو جزو پرفروش ترین ها می باشند و دلیل این امر استاندارد یا کیفیت بالای این خودرو نیست بلکه قدرت خرید مردم در این رنج قیمتی پراید 131 را پیش رویشان می گذارد.

فروش اقساطی پراید 131، خرید پراید قسطی

برای حذف پراید از خط تولید یا بالا بردن استانداردهای این خودرو تدابیر زیادی اندیشیده شد اما هیچ کدام نتوانست به راهکاری کاربردی و عملی تبدیل شود. لذا همچنان شاهد حضور روزافزون پراید در نسخه های مختلف هستیم. در مجموعه ایتی سایپا در راستای فراهم کردن شرایط خرید آسان مخاطبین، فروش اقساطی پراید تحویل فوری را در اختیار شما مردم عزیز گذاشته ایم.

اگر قصد خرید پراید اقساطی را دارید پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در راستای فروش اقساطی پراید با کمترین پیش پرداخت با کارشناسان فروش ما در ایتی سایپا در تماس باشید.

شرایط خرید پراید اقساطی

یکی از خدمات پرطرفدار ایتی سایپا، امکان خرید پراید 131 اقساطی با کمترین پیش پرداخت است. با استفاده از خدمات ایتی سایپا شما می توانید بخشی از قیمت پراید 131 را به صورت نقدی، خودرو خود را به صورت فوری تحویل بگیرید و اقساط آن را به صورت ماهانه پرداخت نمایید. ما در تلاشیم تا بهترین شرایط فروش اقساطی پراید با تحویل فوری را برای مشتریان گرامی فراهم کنیم.

 

خودروهای ایرانی در مقایسه: ساینا و تیبا از نگاه کارشناسان و مشتریان

مقایسه ساینا و تیبا 2 برای خرید بهتر

پراید از اوایل دهه 70 جایگزین پیکان شد تا بتواند سایپا را صاحب یک رکورد تاریخی در تعداد فروش خودرو کند. بیش از یک دهه طول کشید تا دومین خودروساز بزرگ کشورمان تصمیم گرفت که تیبا را به‌عنوان نسخه فیس لیفت و ارتقایافته پراید معرفی کند، اما واقعیت این است که آهوی سایپا نتوانست آن‌طور که روی کاغذ به آن امید می‌رفت، اتفاق منحصربه فردی را رقم بزند و در نهایت سایپا برای اینکه بتواند همچنان مشتریان خود را راضی نگه دارد، اقدام به تولید و عرضه نسخه فیس لیفت تیبا با عنوان ساینا نمود.

علاقمندان به شرکت در طرح فروش اقساطی ساینا می‌توانند برای خرید این سدان نسبتا جذاب و اقتصادی سایپا از طریق ایتی سایپا اقدام کنند. ما با شرایطی مانند تحویل فوری، ثبت سند به نام خریدار، اقساط بلند مدت و تعیین مبلغ اقساط بر اساس توان مالی مشتری در کنار شما هستیم. برای ثبت‌نام در طرح خرید قسطی با ما تماس بگیرید.  02165230504

 

ساینا بخریم یا تیبا2

مقدمه‌ای بر ساینا و تیبا 2 و مروری بر تاریخچه‌ی هر دو خودرو

پیش از اینکه وارد مبحث مقایسه ساینا و تیبا 2 شویم، بد نیست تا مقدمه‌ای مختصر درباره دو خودرو ارائه کنیم. ابتدا از برادر بزرگتر آغاز می‌کنیم. تیبا به معنای آهوی زیبا از اواسط دهه 80 شمسی روی خط تولید سایپا قرار گرفت تا به جانشینی برای پراید تبدیل شود.

معمولا در خودروسازی دنیا اینگونه مرسوم است که وقتی نسخه پیشرفته یک خودرو ساخته می‌شود، نسخه قبلی از مدار تولید خارج می‌گردد، اما در ایران ما از این خبرها نیست. تا جایی که مدل قبلی با نسخه فیس لیفت معمولا به رقبای یکدیگر تبدیل می‌شوند و درباره پراید و تیبا نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد.

حتی اگر هم اکنون در لابلای صفحات مجازی بگردید به انبوهی از مقالات برمی‌خورید که قصد دارند برای مشتری توضیح دهند که تیبا بخرد یا پراید! درحالی که منطقی است وقتی یک از خودرو مدرن‌تر ساخته می‌شود، مشتری تمایل به تصاحب نسخه جدید داشته باشد. بگذریم!

مطلب مقایسه ساینا و تیبا 2 را یا ادامه معرفی تیبا ادامه می‌دهیم. تیبا ظاهر جدیدتری نسبت به پراید داشت و از نظر کیفیت سواری و توان فنی نیز دست برتر از آن این خودرو بود. با این وجود قیمت ارزان‌تر پراید همچنان بازار خرید و فروش این ماشین را پر رونق نگه داشت و از آنجایی که تیبا در زمان مقتضی عرضه نشد، نتوانست موفقیت قابل توجهی را رقم بزند.

مجموعه این عوامل سبب شد تا مهندسان سایپا تصمیم بگیرند نسخه مجهز‌تر و مدرن‌تری از تیبا را عرضه کنند. اما نه در قالب یک سدان خانوادگی بلکه درقامت یک هاچبک شهری. شباهت‌های بدنه تیبا دو به 206 کمپانی پژو فرانسه باعث شد تا برخی این ویژگی را یک نقطه قوت و برخی دیگر نقطه ضعف بدانند. اما در هر حال تیبا 2 در برابر 206 تیپ 2 قرار گرفت و این نسخه فیس لیفت از نظر قیمتی بسیار گران‌تر از تیبا معمولی در بازار معامله شد.

در ادامه مقایسه ساینا و تیبا 2 به‌ سراغ ارائه تاریخچه‌ای مختصر از سیمرغ سایپا می‌رویم. حدودا یک دهه پس از رونمایی از تیبا دو طول کشید تا این سیمرغ بال بگشاید و به‌عنوان نسخه فیس لیفت تیبا پا به جاده‌ها بگذارد. ساینا از سال 95 تا کنون در سه تیپ EX، SX و SEA تولید و عرضه شده است و اگرچه از نظر توان فنی با نسخه قبلی کاملا برابر است، اما از نظر چهره بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

طرح فروش اقساطی ساینا s هم‌اکنون در دستور کار مجموعه ما قرار دارد و علاقمندان می‌توانند با بهترین شرایط از جمله حداقل پیش پرداخت، اقساط بلند مدت و تحویل فوری، خودرو مورد نظر خود را از ایتی سایپا خریداری کنند.

 

بین ساینا و تیبا 2 کدام را انتخاب کنیم

مقایسه طراحی ظاهری ساینا و تیبا 2

مقایسه تیبا 2 با ساینا را از بخش مشخصات ظاهری و طراحی بدنه آغاز می‌کنیم. درباره تیبا واقعیت این است که اگرچه چهره‌ای مدرن‌تر از پراید داشت، اما این مدرن‌تر بودن فقط نسبت به پراید بود! بنابراین نمی‌توانست برگ برنده‌ای برای این محصول اقتصادی سایپا در برابر دیگر خودروهای داخلی باشد.

مهندسان سایپا تلاش کردند، ضعف طراحی تیبا پایه را در تیبا دو، جبران کنند و به‌همین علت سعی کردند از محبوب‌ترین هاچبک ایران یعنی 206 الهام بگیرند. این طراحی بیشتر به دل مشتری ایرانی نشست و استقبال از طرح‌های خرید تیبا دو این ادعا را ثابت می‌کند. بنابراین تیبا دو تا حدود زیادی توانست ناکامی سایپا در تولید تیبا معمولی را جبران کند.

در مقایسه ساینا و تیبا 2 و در آن سوی میدان ساینا اگرچه نسخه فیس لیفت تیبا به‌شمار می‌رود، اما اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، باید اعتراف کنیم که یک نسخه مترقی و پیشرفته است. به این معنا که طراحان صرفا به جابجایی چند المان کوچک و اضافه کردن چند آیتم بسنده نکرده‌اند و به‌طورکلی ظاهر و بدنه ساینا را دستخوش تغییرات مثبت نموده‌اند.

ساینا از روبرو چهره‌ای خشن دارد و نوع طراحی عقب خودرو نیز بر ویژگی‌های اسپرت بودن این ماشین تاکید می‌کند. اگر برایتان سوال پیش آمده است که در نهایت کدام یک از این دو خودرو زیباتر هستند و بلاخره ساینا بخریم یا تیبا 2 باید بگوییم اگرچه تشخیص زیباتر بودن یک خودرو کاملا سلیقه‌ای است، اما از هر زاویه‌ای که نگاه کنید ساینا به‌مراتب جذاب‌تر و مدرن‌تر از تیبا دو به نظر می‌رسد. مگر اینکه انتخاب شما یک هاچبک جمع و جور در برابر یک سدان خانوادگی باشد.

 

بررسی ساینا و تیبا 2 از لحاظ طراحی کابین

مقایسه ساینا و تیبا 2 را در بخش طراحی داخلی پی می‌گیریم. برای تشریح وضعیت کابین تیبا دو لازم نیست که حتما کابین تیبا معمولی را دیده باشید، زیرا شما به‌طورقطع برای یک بار هم که شده سوار پراید شده‌اید. همان کابین با همان شکل و شمایل ساده و قدیمی با اندک تغییرات جزیی برای تیبا نیز در نظر گرفته شده بود و متاسفانه سایپا در تولید تیبا دو هم هیچ تلاشی برای ارتقای سطح کیفی و زیبایی طراحی داخلی این خودرو نکرد.

جالب‌تر اینکه در کابین ساینا هم خبری از تغییر و تحولات بنیادین نیست. یعنی انتظار می‌رفت، مدرن و جذاب شدن بدنه به مدرن‌تر شدن کابین هم انجامیده باشد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. به‌طور‌کلی در مقایسه تیبا 2 با ساینا از نظر طراحی داخلی با اندک اختلافی برنده رقابت ساینا خواهد بود که این درصد جزیی هم مدیون سال تولید است که حدودا 10 سال با تیبا دو اختلاف دارد.

در بخش فضای داخلی کابین نیز کاملا طبیعی است که ساینا به عنوان سدان از فضای بیشتری نسبت به خودرو هاچبک تیبا دو برخوردار باشد. اگر ملاک اینکه به سوال ساینا بخریم یا تیبا 2 پاسخ دهیم این باشد که کابین کدام یک جذاب‌تر است، باید گفت هر دو دارای یک کابین فوق‌العاده معمولی با متریال نامرغوب هستند.

مقایسه طراحی ظاهری تیبا2 و ساینا

 

تفاوت‌های فنی ساینا و تیبا 2

مقایسه ساینا و تیبا 2 بیانگر این واقعیت است که این دو محصول اقتصادی سایپا از نظر فنی کاملا به هم شبیهند و تنها آیتم‌هایی که باعث می‌شوند اندک تفاوتی بین دو خودرو وجود داشته باشد، مصرف سوخت ترکیبی، شتاب صفر تا صدی و حداکثر سرعت است. هر دو خودرو مجهز به یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1503 سی سی هستند که قادر است 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند.

مدل خودرو ساینا تیبا
پیشرانه 4 سیلندر خطی-M15

 

یورو 4

4 سیلندرخطی M15
حجم موتور 1503 سی‌سی 1503 سی‌سی
حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار 87 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 128 128
مصرف سوخت (ترکیبی)

 

لیتر در 100کیلومتر

7.02 6.95
شتاب صفرتاصد 12.8 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 175 km/h 170 km/h
گیربکس دستی پنج‌دنده دستی پنج‌دنده
ظرفیت باک 41 لیتر 41 لیتر

مقایسه امکانات تجهیزات ساینا و تیبا 2

وقتی درباره امکانات رفاهی خودروهای ایرانی صحبت می‌کنیم، باید سطح انتظاراتمان را تا جایی که میتوانیم پایین بیاوریم. وقتی موضوع بحث ما محصولات سایپا باشند، به‌ویژه محصولات اقتصادی این کمپانی، باید بی‌خیال امکانات رفاهی شویم! زیرا دومین خودروساز بزرگ کشور همواره تاکید کرده است برای اینکه قیمت تمام شده ماشین‌های تولیدی خود را پایین بیاورد، تا جایی که می‌تواند از سطح امکانات جانبی می‌کاهد!

 

بررسی امکانات و تجهیزات در ساینا و تیبا 2

با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش امکانات رفاهی نیز باید گفت دو خودرو در نسخه معمولی واقعا حرفی برای گفتن ندارند. اما نسخه‌های آپشنال تیبا و ساینا نیز قابل سفارش است که در آن صورت می‌توان امکانات متعددی از جمله صفحه نمایش یا تهویه اتومات را برای این ماشین‌ها در نظر گرفت. چنانچه قصد دارید در طرح‌های فروش اقساطی ساینا پلاس شرکت کنید، می‌توانید از طریق ایتی سایپا اقدام نمایید.

 

جدول مقایسه امکانات رفاهی ساینا آپشنال و تیبا آپشنال

خودرو ساینا تیبا
چراغ چراغ‌های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب
سیستم صوتی مولتی‌مدیا رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی
صفحه‌نمایش صفحه‌نمایش(MFD)
رینگ‌ها رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14 رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13
آینه آینه‌ جانبی برقی آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی
تهویه مطبوع تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک تهویه مطبوع دستی
شیشه گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی
سیستم هشداردهنده سنسور پارک دنده‌عقب سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی
سایر امکانات کلید مجهز به ریموت، پشت‌سری تیلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمایش دمای محیط بیرون ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

 

تجربه رانندگی با ساینا و تیبا 2

با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش تجربه رانندگی باید گفت، به‌لطف غربیلک فرمان خوش دست‌تر و صندلی‌های راحت‌تر، رانندگی با ساینا دلچسب‌تر از تیباست. به‌علاوه درون کابین ساینا کمتر صدای موتور را می‌شنوید و دست اندازهای جاده را نرم‌تر حس می‌کنید. از نظر شتاب و سرعت هم دست برتری با سایناست، اگرچه این برتری فاحش و محسوس نیست.

 

بررسی مصرف سوخت در ساینا و تیبا 2

یکی دیگر از وجوه تفاوت‌های فنی ساینا با تیبا دو در میزان مصرف سوخت دو خودرو است. با مقایسه ساینا و تیبا 2 در این بخش باید گفت، تیبا در هر 100 کیلومتر 6.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند، درحالی‌که میزان مصرف سوخت ترکیبی ساینا صدی 7.2 لیتر است.

بر این اساس باید گفت این دو خودرو اقتصادی تولید سایپا در دسته خودروهای خوش مصرف طبقه‌بندی می‌شوند، اما برنده این رقابت در این بخش با اندک درصد برتری تیبا دو است.

 

بررسی شتاب ساینا و تیبا 2

شتاب صفر تا صدی تیبا 13 ثانیه و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است. این در حالی است که عدد 12.8 در برابر شتاب صفر تا صدی ساینا به ثبت رسیده است و حداکثر سرعت آن 175 کیلومتر بر ساعت است. درباره مقایسه ساینا و تیبا 2 از نظر شتاب و سرعت باید گفت، ساینا با اختلافی جزیی در شرایط بهتری قرار دارد.

 

بررسی ساینا و تیبا 2 از نظر ایمنی

ساینا و تیبا دو، مانند بسیاری از خودروهای وطنی تحت بررسی و تایید هیچ موسسه معتبر بین‌المللی برای بررسی سطح ایمنی قرار نگرفته‌اند. از طرفی دو خودرو در نسخه‌های معمولی و غیر آپشنال مجهز به امکانات ایمنی آنچنانی نیز نیستند.

هر دو خودرو دارای دو ایربگ برای راننده و سر نشین جلو هستند و سیستم ضدسرقت، قفل مرکزی و کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از امکانات ایمنی مشترک در دو برادر از خانواده سایپا است. با مقایسه ساینا و تیبا 2 در بخش امکانات ایمنی باید گفت ساینا دارای قفل ایمنی کودک و سیستم EBD است که تیبا دو فاقد این امکانات است.

ایمنی تیبا 2 بهتر است یا ساینا

مقایسه ساینا و تیبا 2 از لحاظ شرایط بازار

سوال بسیاری از افراد این است که اگر ساینا بخریم یا تیبا 2 کدام یک را راحت‌تر می‌توانیم در بازار نقد کنیم؟! واقعیت این است که هر دو خودرو سایپا از بازار بسیار خوبی برخوردارند. هم خرید نقدی این دو محصول پررونق است و هم فروش اقساطی خودرو تیبا و ساینا متقاضیان بسیاری دارد. تنها دلیلی که می‌تواند باعث شود تیبا بیشتر از ساینا معامله شود، قیمت ارزان‌تر این خودرو است. برای خرید اقساطی ساینا و تیبا می توانید به سایت etsaipa مراجعه کنید.

مقایسه جنبه‌های مختلف تیبا 2 و ساینا

جمع بندی

در این مقاله که به همت تیم تولید محتوا ایتی سایپا تهیه و تنظیم شده بود، تلاش کردیم تا مقایسه ساینا و تیبا 2 را از وجوه مختلف مشخصات ظاهری، طراحی داخلی، ویژگی‌های فنی، امکانات رفاهی، تجربه رانندگی و شرایط بازار بررسی کنیم.

در جمع‌بندی نهایی باید بگوییم اگر به‌دنبال یک خودرو اقتصادی با ظاهر مدرن، کابین نسبتا جادار و شتاب و سرعت مطلوب هستید، ساینا را انتخاب کنید، اما اگر قیمت تمام شده خودرو برایتان مولفه اساسی انتخاب یکی از این دو خودرو است، تیبا دو بخرید. برای خرید اقساطی انواع خودرو داخلی و خارجی می‌توانید از طریق ایتی سایپا اقدام کنید.

 

سوالات متداول:

تیبا 2 برای خرید، گزینه‌ی بهتری است یا ساینا؟

برای پاسخ به این سوال، باید عوامل متعددی از جمله امکانات رفاهی، طراهی ظاهری و حتی بازار فروش این خودروها در حالت کار کرده را برای ارزیابی شرایط نقد شوندگی در آینده، بررسی کرد. به طور کلی همه‌ی محصولات سایپا پرفروش هستند.

شرایط خرید اقساطی برای هر دو خودرو ساینا و تیبا 2 در ایتی سایپا فراهم است؟

به محض انتخاب هر کدام از این دو خودرو می‌توانید از شرایط خرید اقساطی از ایتی سایپا، از جمله عدم نیاز به ضامن و امکان پرداخت وجه پس از تحویل خودرو بهره ببرید. و صاحب تیبا 2 و یا ساینا شوید. 

اخبار و قوانین واردات خودرو

 

241  دستگاه خودرو در بهار 1402 به کشور وارد شد!

تیر 1402: گمرک ایران، اطلاعاتی را درباره واردات خودرو در بهار 1402 منتشر کرد. طبق این آمار، در سه ماهه نخست سال 1402، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به کشور ذیل ردیف تعرفه 8703، تعداد 241 دستگاه و به ارزش 5.6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 517.95 درصدی در تعداد و 452.03 در صدی در ارزش دلاری داشته است. 768 دستگاه نیز در حال ترخیص است.

“عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE »، «چانگان» و «بنز» بوده است.“

همانطور که متوجه شدید با توجه به اخبار ضد و نقیضی که در مورد آزاد شدن واردات خودرو به گوش ما می رسد؛ تنها 241 خودرو به کشور وارد شده است که سهم زیادی از این خودرو ها آمبولانس ها هستند.

وضعیت این خودرو ها به چه صورت است؟ چرا هیچکدومشون رو تو خیابون ها نمی بینیم؟

در بررسی اطلاعات واردات انواع خودروی سواری از ابتدای بهمن ماه سال 1401 تا 31 خرداد ماه سال 1402، مشاهده می شود تعداد 246 دستگاه خودرو به ارزش 5.4 میلیون دلار وارد کشور شده است. در این مدت عمده خودروهای سواری وارد شده به کشور توسط شرکت «پارس خودرو» با 90 دستگاه خودرو به ارزش 966 هزار دلار صورت گرفته که سهمی بالغ بر 17.96 درصد از ارزش و 36.59 درصد از تعداد کل خودروها را شامل می شود. شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه دوم و چهارم جدول قرار دارند.

به گزارش خبرگذاری فارس:

از اول بهمن ماه 1401 تا 31 خرداد ماه 1402، بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، 768 دستگاه خودرو به ارزش 12.5 میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک و یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند. از این تعداد خودرو بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو» به تعداد 300 دستگاه بوده است که سهمی بالغ بر 48 درصد از ارزش و 39 درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می‌دهد. پس از آن، «شرکت سایپا» با 327 دستگاه خودرو و با سهم 29 درصد از ارزش و 43 درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با 53 دستگاه خودرو، با سهم 9 درصد از ارزش و 7 درصد از تعداد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی، متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم های 48، 30 و 7 درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است.

تعرفه واردات خودرو

تعرفه گمرکی واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین: به گفته جلال رشیدی کوچی تعرفه واردات خودرو باید متعارف تعیین شود!

با توجه به تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی پیش بینی می شود که تعرفه ی واردات خودرو های خارجی با توجه به قیمت آن ها متفاوت می باشد. به این صورت که اگر شما قصد وارد کردن خودروی گران قیمت را داشته باشید باید تعرفه گمرکی بیشتری پرداخت کنید به این صورت که اگر قصد وارد کردن خودرویی با قیمت 100 هزار دلار را دارید باید تعرفه گمرکی 100 درصدی را پرداخت کنید که به این شکل قیمت خودروی 100 هزار دلاری در داخل کشور بیشتر از 200 هزار دلار براورد می شود.

به همین شکل فردی که قصد وارد کردن خودرو 10 هزار دلاری دارد باید 10 درصد مبلغ آن را به عنوان تعرفه گمرکی پرداخت کند.

جدول تعرفه واردات خودرو:

 

ویرایش
حجم موتور تعرفه گمرک
کمتر از 1000 سی سی 20%
1001-1500 سی سی 70%
1501-2000 سی سی 95%
2001-2500 سی سی 135%
2501-3000 سی سی 165%
بیشتر از 3000 سی سی 175%

با این اوصاف به عنوان مثال خودرو BMW X6 2024 با حجم موتور 3000 سی سی با با قیمت حدودی 75000 دلار بعد از ورود به ایران با توجه به جدول تعرفه گمرکی با احتساب قیمت دلار 50000 تومان قیمتی معادل 10 میلیاد تومن خواهد داشت. این محاسبات بدون در نظر گرفتن موارد زیر می باشد:

 

سایر هزینه هایی که برای واردات خودرو به ایران باید در نظر گرفت:

  • ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
  • درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
  • (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو
 

با این اوضاع آیا وقت مناسبی برای خرید خودرو داخلی می باشد؟

برای بررسی این موضوع، باید به چند واقعیت مهم توجه کنیم. در بهترین وضعیت، تنها 70 هزار خودرو وارد کشور می‌شود و واردات خودروهای خارجی تنها یک هفتم از میزان تولید داخلی خودروها را تشکیل می‌دهد. به علاوه، برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو ممکن است برای مدت محدودی تاثیر بگذارد، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد، زیرا ارزش خودروهای وارداتی بین 10 تا 20 هزار دلار است.

بنابراین، نمی‌توان ادعا کرد که واردات خودروهای خارجی تنها عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی است. عوامل دیگری همچون تورم، ارزش ارز، تعرفه‌های وارداتی، و نرخ سود شرکت‌های تولید کننده خودرو می‌توانند به قیمت خودروهای داخلی تاثیر بگذارند. بنابراین، برای درک بهتر علل افزایش قیمت خودروهای داخلی، نباید فقط به واردات خودروهای خارجی توجه کرد، بلکه باید عوامل دیگری را هم مورد بررسی قرار داد.

یکی از موارد دیگری که ممکن است بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی تأثیر گذارد، نوسانات ارز است. با این حال، باید توجه داشت که در واقع این تأثیر ممکن است برای خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی باشد. همچنین، افزایش قیمت دلار تنها یکی از عواملی است که ممکن است بر قیمت خودروهای خارجی تأثیر بگذارد و در نظر گرفتن تنها این عامل، نمی‌تواند به‌تنهایی دلیل افزایش قیمت خودروهای خارجی را توضیح دهد.

همچنین، باید توجه داشت که افزایش قیمت دلار ممکن است در برخی مواقع در کنار کاهش قیمت فلزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو، باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی شود.بنابراین نباید صبر کرد چرا که قیمت خودرو ها با دلار تغییر می کند…

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو های داخلی

این مقررات بر بازار خودروهای فرسوده وارادتی تاثیری نخواهد داشت و این واردات تاثیری بر خودروهایی مانند سانتافه، بنز و بی ام و و محصولات شاخص هیوندای، کیا و تویوتا نخواهد داشت. بازار خودروهای مونتاژی چین تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و با سودآوری خوب بدون خطر باقی خواهد ماند. فقط خودروهای کوچک وارداتی قدیمی مانند هاچ بک و خودروهای مونتاژی کوچک و خودروهای جدید داخلی مشمول این آیین نامه شده و قیمت آنها کاهش می یابد.

در این میان به ویژه خودروهای کره ای که پس از اجرا مونتاژ می شوند و خودروهای کره ای وارداتی ژاپنی بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خواهند داشت. خودروهای داخلی نیز اندکی تحت تاثیر این آیین نامه قرار خواهند گرفت. در بازه قیمتی 350 تا 600 میلیون دلار، محصولات بازار بیشترین تاثیر را خواهند داشت، در حالی که محصولات پایین تر تاثیر کمتری خواهند داشت.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو های چینی:

واردات خودرو به بازار ایران می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت خودروهای چینی داشته باشد. در صورتی که واردات خودرو از کشورهای دیگر باشد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار خودرو شود و در نتیجه، قیمت خودروهای چینی نیز کاهش یابد. به علاوه، در صورتی که واردات خودرو از کشورهایی با بازار خودرو بهتر و پیشرفته تر باشد، مصرف‌کنندگان می‌توانند به سمت خرید خودروهای وارداتی با کیفیت و بازارپسند تر متمایل شوند و این نیز می‌تواند باعث کاهش درخواست خرید خودروهای چینی در بازار شود.

به همین دلیل، می‌توان گفت که واردات خودرو از کشورهای دیگر به قیمت خودروهای چینی تأثیر مهمی دارد. اما در حال حاضر با توجه به بازار خودرو در ایران می توان این را قطعی گفت که قیمت خودرو های چینی فعلا کاهشی نیستند و با همان قیمت به فروش می رسند.

شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم چیست؟

شرایط و محدودیت‌های واردات خودروهای کارکرده به کشور، شامل محدودیت عمر کارکرد کمتر از ۵ سال است. با این حال، برای خودروهایی که از کشورهایی با استانداردهای کمتر صادر شده‌اند، ممکن است این محدودیت‌ها مستثنا شوند. در هر صورت، از واردات خودروهای کارکرده باید با رعایت استانداردهای لازم و تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، اطمینان حاصل شود.

همچنین، باید توجه داشت که سطح کیفیت خودروهای کارکرده خارجی، در برخی موارد بهتر از خودروهای داخلی است، اما همچنان باید از رعایت استانداردهای لازم اطمینان حاصل کرد. بنابراین تنها خودروهایی می توانند به داخل کشور وارد شوند که از سال 2018 به بعد تولید شدند و توانستند استاندارد های لازم را دریافت کنند. اما شرایطی که باید متقاضی نسبت به آنها توجه داشته باشد عبارتند از:

  • متقاضیان باید مدارک لازم برای واردات خودرو مانند کارت بازرگانی و حساب وکالتی را آماده کرده باشند.
  • متقاضی باید گواهینامه رانندگی داشته باشد.
  • متقاضی نباید سابقه خرید خودروی صفر از بورس کالا یا خودروسازان داخلی در ۴۸ ماه گذشته را داشته باشد.
  • متقاضی نباید در طرح‌های فروش خودرو بورس کالا یا خودروسازان داخلی ثبت‌نام کرده باشد. در صورت ثبت‌نام متقاضی در این طرح‌ها، اجازه خرید خودروی وارداتی از او گرفته می‌شود.
  • متقاضی تا زمان تحویل خودروهای خارجی نباید پلاک فعال انتظامی داشته باشد.

برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، باید حساب وکالتی در یکی از بانک‌های معرفی شده داشته باشید.

زمان ثبت‌نام هیچ تاثیری روی اولویت‌بندی تخصیص خودرو نخواهد داشت. فرایند تخصیص خودرو خارجی با قرعه‌کشی انجام می‌شود.

متقاضیان واجد شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم یا صفر کیلومتر باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت و به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کنند. مبلغ علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان است و باید در حساب وکالتی متقاضی موجود باشد. این مبلغ تا زمان تحویل خودرو بلوکه (مسدود) می‌شود.

مدارک لازم برای واردات خودرو به داخل کشور چیست؟

هنگامی که در سامانه ثبت نام می کنید باید حتما مدارک زیر را برای وارات خودرو داشته باشید:

  • کارت بازرگانی برای واردات خودرو
  • داشتن گواهینامه معتبر و غیرفعال
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌هایی که مجاز برای افتتاح حساب وکالتی هستند

واردات خودرو در منطقه آزاد

منطقه آزاد تجاری، منطقه‌ای است که در برابر قوانین و مقررات معمول تجاری مزایایی دارد. در این منطقه، برخی از قوانین مثل معافیت مالیاتی، حذف هزینه‌های گمرکی و تسهیل در امور اداری، برای تجار فراهم شده است. اما بزرگ‌ترین مشکل این منطقه، ورود بی‌قید و شرط کالا به آن است. خودروهای مدرن به‌راحتی وارد این منطقه می‌شوند، اما خروج آن‌ها از این منطقه به همین راحتی نیست. شرط ورود خودرو به این منطقه، اقامت در آن حداقل به مدت سه سال است. مجوز ورود خودرو، حداکثر شش ماه اعتبار دارد. بنابراین شما باید پیش از ورود خودروی جدید به منطقه، خودروی وارداتی قبلی خود را از محدوده و منطقه خارج کنید. برای مالکان خودروهای پلاک منطقه آزاد، میزان پیمایش مجاز خودروهایشان نیز مهم است.

 

آینده بازار خودرو را چگونه تصور میکنید؟ برای ایتی سایپا کامنت بذارید و دیدگاه خود را در مورد واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار داخلی بنویسید. برای خرید اقساطی خودرو های سایپا با شرایط ویژه نیز می توانید به این صفحه از سایت etsaipa مراجعه کنید.

 

ارزان ترین اپشن پولساز برای خودرو سازان داخلی

دی لایت و پوزیشن لایت آپشن های جدید هستند که خودرو سازان داخلی به بهانه افزودن این موارد به خودرو ها ده ها ملیون به هزینه خودرو اضافه کرده اند. اما آیا این میزان افزایش قیمت برای نصب دی لایت و پوزیشن لایت منظقی است؟

پیش از این به معرفی چراغ دیلایت و پوزیشن لایت پرداختیم و در این باره صحبت ها مفصلی انجام دادیم که بطور خلاصه می توان گفت چراغ دی لایت و پوزیشن لایت یک نوع استاندارد های جدیدی هستند که خودرو سازان داخلی بر روی خودرو ها نصب می کنند. این استاندارد با توجه به این موضوع که در روشنایی روز خودرو ها هیچ روشنایی از خود ندارند ممکن است برای برخی از عابران پیاده قابل دید نباشند.

البته این آپشن بیشتر مناسب شهر ها و کشور های مناطق سرد سیری می باشد که در اکثر مواقع هوای مه آلود در سطح شهر وجود دارد و دید رانندگان و همینطور عابران پیاده را مختل می کند.

دیلایت در جلوی خودرو نصب می شود و پوزیشن لایت همان چراغ های خطر ماشین می باشند که با روشن شدن موتور ماشین این چراغ ها روشن می شوند و با خاموش شدن موتور چراغ های دیلایت و پوزیشن لایت نیز خاموش می شوند.

پس از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان ایتی سایپا در مورد هزینه نصب و راه اندازی چراغ دیلایت به این نتیجه رسیدیم که ارزان ترین نوع دیلایت با هزینه ای حدودا 150 هزار تومانی برای خودروی شما فعال می شود. و هزینه ی نصب گران ترین نوع دیلایت قیمتی معادل 1 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت.

هزینه های اضافه شده به خودرو ها بعد از اضافه شدن دیلایت؟

نام خودرو قیمت کارخانه قبل از اضافه شدن دی لایت قیمت کارخانه بعد از اضافه شدن دی لایت قیمت دی لایت کارخانه ای قیمت دی لایت بازار
پراید وانت 224,800,000 236,000,000 11,200,000 200,000
نیسان وانت 429,500,000 485,000,000 55,500,000 200,000
وانت کارا 407,000,000 448,000,000 41,000,000 650,000
رانا پلاس 333,000,000 343,000,000 10,000,000 1,000,000
آریسان 2 285,000,000 383,000,000 98,000,000 800,000
پژو پارس 246,400,000 260,200,000 13,800,000 1,000,000

به این صورت خودرو سازان داخلی به بهانه ی افزودن چراغ دیلایت به قیمت هر خودرو بین 10 تا 100 ملیون تومان اضافه کردند. حال به این پرسش پاسخ می دهیم که آیا نصب دیلایت تاثیری در کاهش تصادفات رانندگی دارد یا خیر؟

تاثیر دیلایت و پوزیشن لایت در کاهش تصادفات رانندگی

متاسفانه خودرو سازان داخلی راحت ترین راه را برای ایمن سازی خودرو ها در پیش گرفته اند که شاید تاثیر آن چندان چشمگیر نباشد اما چراغ دیلایت و پوزیشن لایت تا حدود 9 درصد در گاهش تصادفات رانندگی موثر بوده است. طبق تحقیقی که در یکی از دانشگاه های استرالیا بر روی تاثیر دیلایت در کاهش تصادفات رانندگی انجام داده اند :

تاثیر این آپشن ارزان قیمت در کاهش تصادفات رانندگی در طول روشنایی روز 7.6 در صد می باشد که این میزان در هوای نیمه تاریک گرگ میش نزدیک طلوع و یا غروب خورشید به اوج خود می رسد که کاهش 20 درصدی تصادفات رانندگی را در این شرایط فراهم می کند.

با وجود تاثیر 9 درصدی که پوزیشن لایت و دیلایت در کاهش تصادفات رانندگی دارند اما این میزان بسیار چشم گیر است و خودرو سازان باید روی مسائل فنی نظیر سیستم سیستم ضد واژگونی کار کنند تا خودرو های داخلی ایمن شوند.